Informatie groep 3

Groep 3 is een bijzonder schooljaar: de kinderen leren lezen, schrijven en rekenen. Dat is een echte mijlpaal, waar de meeste kinderen naar uitkijken.

De leerlingen zitten in het lokaal in groepjes. Dit doen wij zodat de leerlingen leren om met elkaar samen te werken en gemakkelijk met elkaar kunnen overleggen. Leerlingen kunnen op deze manier van elkaar leren. De opstelling wisselt een paar keer per jaar, zodat iedereen elkaar goed kan leren kennen.

Lezen en taal

In groep 3 werken wij voor lezen en taal met de methode Veilig leren lezen, de kim-versie. Deze versie van Veilig leren lezen houdt rekening met de verschillen in de ontwikkeling van het leesonderwijs. Op deze manier kunnen wij iedere leerling passende leerstof aanbieden.

We onderscheiden drie niveaus:
Zon: leerlingen die al vlot kunnen lezen en een volledige letterkennis hebben.
Maan: leerlingen die de methode volgens de gebruikelijke manier volgen.
Ster: leerlingen die extra instructie en ondersteuning nodig hebben

De woorden lezen we in groep 3 zoemend. Dit houdt in dat de klanken van de letters langer gemaakt worden, de letters rijgen we aan elkaar. Leerlingen leren hierdoor om vlotter te lezen.

We beginnen de dag in groep 3 meestal met lezen. Dit gebeurt alleen, samen met de leerkracht, in tweetallen, maar ook in leesgroepjes. Vervolgens volgt er een korte, klassikale instructie en daarna beginnen we met een roulatiesysteem waarbij alle onderdelen van het lezen en spellen aan bod komen: het leescircuit. Het bestaat uit vier onderdelen:
1. Het maken van de bijbehorende opdrachten in het werkboek.
2. Het lezen in het leesboekje dat hoort bij de kern.
3. Het maken van woorden/zinnen op het magnetisch letterbord of het schrijven met behulp van het boekje Veilig gespeld.
4. Het oefenen met de leerlingsoftware op een tablet. Hierbij oefenen de leerlingen spelenderwijs met technisch lezen en spellen, woordenschat en leesbevordering.

Schrijven

In groep 3 leren we de leerlingen om te schrijven in schrijfletters. Wij maken gebruik van de methode Pennenstreken. In de eerste helft van groep 3 leren de leerlingen alle schrijfletters en in de tweede helft van het schooljaar leren de leerlingen om de letters aan elkaar te schrijven, waarbij het lopende schrift ontstaat.

Rekenen

In groep 1/2 hebben de leerlingen spelenderwijs al kennisgemaakt met rekenkundige begrippen zoals de telrij en begrippen als meer en minder. In groep 3 wordt hier verder op ingegaan en wordt de kennis uitgebreid.
De kinderen leren:
- groepjes maken
- telrij t/m 100 (inclusief buurgetallen en tientallen)
- tellen met sprongen (van 2, 3, 5 en 10)
- optellen en aftrekken t/m 30
- splitsen
- verliefde harten (sommen die samen 10 zijn)
- ze leren werken met de getallenlijn
- leren het begin van klokkijken, meten, wegen, verdelen.

Eerst met materialen en later steeds meer zonder materiaal.

Spelend leren

Op drie middagen in de week staat het spelend leren centraal. We geven dit in circuitvorm. Op deze middagen wordt er thematisch gewerkt, waarbij de wereld oriënterende vakken ook aan bod komen, zoals natuuronderwijs, creatieve vorming, techniek, sociale ontwikkeling, onderwijs over de wereld van nu en vroeger etc.

Doe vrijdag

Leren doe je niet alleen met je hoofd, maar ook door te bewegen en te ervaren. Elke vrijdag organiseren wij dan ook een doe-vrijdag. Met reken- en leesactiviteiten oefenen en verwerken de leerlingen de geleerde kennis van die week op een speelse manier. Door buiten actief bezig te zijn met rekenen en lezen, wordt het brein in beweging gezet en blijft de lesstof letterlijk beter hangen. Tevens heeft het bewegend leren een positief effect op de aandacht en concentratie van kinderen.