Informatie groep 5

In groep 5 krijgen de kinderen verschillende vakken aangeboden. Veel vakken die ze al gewend zijn, maar nieuw in deze jaargroep is Topo(grafie). Wat bij dit vak meer aan bod komt is het 'leren-leren'. Want hoe leer je nu een aantal plaatsen uit je hoofd en op welke manier lukt jou dit goed? Wat gaat jouw aanpak zijn? Samenvattend is dat ook een omslag die wij in groep 5 proberen te maken: kunnen reflecteren op jouw eigen handelen en hier vervolgens weer mee verder gaan. Want dan kom je verder... Zo krijgen kinderen inzicht in hun eigen leerproces.

In de basis besteden wij veel aandacht aan lezen, begrijpend lezen, taal, spelling en rekenonderwijs. Wij maken hierbij gebruik van een Chromebook, dit in combinatie met de leerlijnen van Snappet. Deze leerlijnen zijn uitgewerkt aan de hand van de kerndoelen voor groep 1 tot en met 8 in het basisonderwijs, zoals de overheid deze verplicht heeft gesteld. Het fijne aan het werken met Snappet is dat het onderwijs heel snel is. Als leerkracht zie je in een oogopslag waar kinderen vastlopen en kun je direct actie ondernemen om verlengde of extra instructie te geven. Maar ook krijgen de leerlingen snel feedback op het door hun gemaakte werk. Zo hebben zij zelf inzicht in hun eigen vaardigheden. Wanneer een les gemaakt is, gaat een kind op zijn eigen niveau verder werken. Dit voorkomt herhaling, te makkelijke lessen of juist veel te moeilijke opdrachten. Samen met de leerkracht leren de kinderen te reflecteren op het door hun gemaakte leerproces of product.

Naast het werken op de Chromebooks is het belangrijk dat de kinderen ook werken op andere manieren. Hier proberen wij dan ook aandacht aan te besteden. Natuurlijk werken wij niet een hele schooldag alleen op onze Chromebooks. Wij zien dat het belangrijk is om de technische leesvaardigheid van de kinderen te onderhouden of juist te bevorderen. Het maken van leeskilometers blijft belangrijk: hoe meer de kinderen lezen, hoe beter ze om kunnen gaan met de lessen die aangeboden worden. Want blijft je leesniveau achter? Dan is het lastig om goed mee te kunnen doen qua tempo van de lessen.

Daarnaast zijn er verschillende vakken waarbij ontwikkeling van de fijne en grove motoriek centraal staan zoals: bewegingsonderwijs door onze vakleerkracht, schrijven, kunstzinnige oriëntatie als tekenen en handvaardigheid. Ook besteden wij aandacht aan oriëntatie op jezelf en op de wereld. Zo werken wij bijvoorbeeld met Topondernemers. Hierbij gaan wij themagericht aan de slag met aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en techniek. In aanvulling daarop gaan wij ook verder met de Engelse lessen en verkeerslessen die de kinderen op onze school vanaf groep 1 al aangeboden krijgen. Ook maken de kinderen kennis met cultureel erfgoed.

Toetsen doen wij nauwelijks in groep 5. Alleen zoals afgesproken op school: de Cito-toetsen. En voor het 'leren-leren' een aantal keren een Topotoets. Snappet geeft de leerkrachten een goed beeld van de ontwikkeling van de kinderen. Daarnaast halen wij ook veel informatie uit de observaties die wij doen en de gesprekken die wij met de kinderen hebben.

Kortom: een prachtig jaar waarin wij de kinderen heel snel groot zien worde en grote stappen zien maken!