Informatie Units

In 2019 zijn we gestart met unitonderwijs. We werken met gemengde groepen waarin bovenbouwleerlingen (groep 6,7 en 8) samen werken. Hier is voor gekozen omdat het leren van kinderen niet in een vaste volgorde verloopt en niet met gelijke stappen. Elk kind is uniek en verdient het om op bekeken te worden. Door groepen te maken waarbij meerdere leeftijden door elkaar zitten kunnen leerlingen makkelijker aansluiten bij het 'niveau’ waar ze op dat moment aan toe zijn.

Binnen de units krijgen de leerlingen een planning waar de lessen van de gehele week op staan. Hierop worden de instructietijden en leerdoelen aangegeven. Hierdoor hebben leerlingen overzicht over wat ze de gehele week kunnen en gaan leren. Een aantal leerlingen is verplicht om de instructies te volgen, dit gebeurt in samenspraak met de leerkracht. De andere leerlingen kunnen er zelf voor kiezen om naar de instructie te gaan. Als zij niet kiezen voor de instructie, dan kunnen zij zelfstandig met de les aan de slag gaan. De lessen van de kernvakken worden gedaan in Snappet, maar de instructies worden zoveel mogelijk op activerende manier gegeven. Hierbij komen verschillende werkvormen aan bod. Denk aan hierbij aan bewegend leren, levend leren, een spelvorm of circuit.

De unit waarin we werken is in één grote ruimte die zodanig is ingericht dat er kleine hoekjes zijn ontstaan waar de leerlingen kunnen werken. Sommige leerlingen vinden het prettiger om te bewegen tijdens het werken en de anderen zitten liever. Voor iedereen is er iets. Er zijn deskbikes, statafels, banken, tafels om aan te zitten en zitzakken waar de kinderen gebruik van kunnen maken. Tijdens het werken op het leerplein lopen er twee leerkrachten rond om kinderen te begeleiden bij hun werk. Doordat er meerdere leeftijdsgroepen door elkaar heen werken kunnen ze ook bij elkaar terecht voor vragen. Hierdoor leren leerlingen meer van elkaar, ervaren meer autonomie en zijn meer eigenaar van hun eigen leerproces. Bovendien leren leerlingen samenwerken en ze ontwikkelen metacognitieve vaardigheden, zoals leren leren.

Omdat we op deze manier in de unit werken en de parallelgroepen niet van elkaar gescheiden worden, hoeven de leerkrachten ook niet hetzelfde werk tegelijk uit te voeren voor hun unit. Elke leerkracht is namelijk expert op een vakgebied, zoals rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen en is daarnaast coach van een van de units (A, B, C of D). Door vakken en taken in te delen op talenten en interesses ontstaat er een goede samenwerking tussen de leerkrachten. Ze kunnen meer tijd en aandacht aan één bepaalde taak besteden, waardoor zij vakinhoudelijk steeds sterker worden en meer kennis en ervaring opdoen. De expert verzorgt de lessen, verdeelt de taken en zorgt ervoor dat alle doelen aan bod komen. De expert stelt in overleg met het team en ib'er knelpunten bij leerlingen vast en stelt hiervoor individuele- of groepsplannen op. De expert ondersteunt de coach bij vragen op dit gebied. Met als hoofddoel: iedere leerling laten leren op zijn of haar eigen niveau en manier.

Met unitonderwijs willen we dat de ontwikkeling van onze kinderen in meest brede zin (sociaal, cognitief en de ontwikkeling tot wereldburger) centraal staat. Eén van de manieren om hier vorm aan te geven is met het programma ‘Sterk Werk’. Leerlingen hebben hierbij de verantwoordelijkheid voor een eigen rol. Dit kan zijn als 'gids’ waarbij een leerling de rondleiding verzorgt voor nieuwe ouders, als 'vraagbaak’ als je bijvoorbeeld goed kunt rekenen of het verzorgen van de planten.

Meer weten? Eén van de leerlingen leidt je graag een keer rond!