Missie en visie

Op onze school bieden we de kinderen (en hun ouders) de gelegenheid om elkaar te ontmoeten. Als groep verbinden we ons door samen vorm te geven aan onze school. We zijn een school waarin onze leerlingen zich voortdurend ontwikkelen. We werken vanuit de bovenstaande drie kernwaarden: ontmoeten, verbinden en ontwikkelen. 

Door te ontmoeten heb je oog voor elkaar en kom je tot een goede samenwerking. Verbinding is een basisbehoefte voor ons als mensen. Je gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Daarnaast kijken we bij ons op school hoe ieder kind zich kan ontwikkelen op sociaal en cognitief gebied door onder andere betekenisvol leren in een uitdagende omgeving. In de driehoek Kind-Ouder-School staat het kind centraal.
Door een omgeving te bieden waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen en kennis opdoen, willen we het beste bieden voor onze leerlingen. Ook leren wie je bent, hoe je je redt in de maatschappij en jouw talenten ontdekken en ontplooien staat bij ons centraal. Daarnaast geven we kinderen voldoende handvatten mee om stevig in hun schoenen te staan en goed voorbereid te zijn op wat komen gaat.

Hoe wij werken

Het woord 'school' wordt vaak geassocieerd met 'lesgeven'. Hedendaagse kinderen en goed opgeleide leerkrachten stellen andere eisen aan hun dagelijkse werk. Het 'lesgeven' en 'lesontvangen' dekken niet meer de lading van eigentijds onderwijs. Natuurlijk geven we instructie, maar veel centraler staat het 'ontwikkelen' van kinderen tot wereldburgers die met alle geleerde houdingen en vaardigheden een stap in de maatschappij kunnen zetten. Juist de soft skills als communiceren, presenteren, creatief denken en samenwerken hebben of krijgen een belangrijke plaats bij ons.


Talentonderwijs is voor ons een centrale waarde. Elk kind heeft een eigen unieke verzameling van talenten, soms zelfs zonder te beseffen welke het zijn. Met de talentenkaarten helpen we onze leerlingen om gemakkelijk en snel te ontdekken welke talenten ze hebben, in welke omgeving elk talent helemaal tot uiting komt en hoe ze hun talenten kunnen laten groeien en juist gebruiken. Waar we willen werken aan competenties en talenten van leerlingen gaan we ook aan de slag met de competenties en de talenten van de leerkrachten. Als we het hebben over (zelf) reflectie en feedback door en voor kinderen doen we dat ook binnen ons team. Op onze school staan leerkrachten en leerlingen centraal.


Onze school is een Samenlevingsschool. We proberen door een pluriform aanbod op levensbeschouwend onderwijs een bijdrage te leveren aan een stuk Wereldburgerschap. We besteden ongeveer twee uur per week aan levensbeschouwend onderwijs. Naast het humanisme en het christelijke geloof behandelen we de andere wereldgodsdiensten: Hindoeïsme, Boeddhisme, het Jodendom en de Islam. Voor meer informatie over de vormgeving van levensbeschouwend onderwijs op onze school, kunt u kijken op de pagina Identiteit.
Voor wereldoriëntatie werken we met thema’s. Dit betekent dat we in alle groepen gedurende een periode werken aan één onderwerp. Bij de Op eiland 1-2 en 3-4 zijn de thema’s maatschappijgericht. Op de eilanden 5-6 en 7-8 zijn de thema’s gerelateerd aan de vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde, natuur & techniek, burgerschap en begrijpend lezen. 

Visie op sociaal-emotionele vorming en burgerschap

Identiteit en groei 

Op onze school leren leerlingen wat ze kunnen doen bij tegenslagen en vieren successen. Leerlingen ontwikkelen zelfvertrouwen, leren zich te verhouden tot anderen en weten bij wie ze om hulp kunnen vragen wanneer dat nodig is. Als iets moeilijk is en niet meteen lukt, zien ze daarin de uitdaging in plaats van een probleem. Leerlingen worden gestimuleerd om hun zone van naaste ontwikkeling (ZNO) te verkennen, waarbij ze met gerichte ondersteuning van leerkrachten en medeleerlingen nieuwe vaardigheden ontwikkelen die net buiten hun huidige vermogen liggen, wat bijdraagt aan hun groei en zelfvertrouwen (Vygotsky, 1978).

Talentontwikkeling

Op onze school leren leerlingen wie zij zijn als persoon en ontdekken zij hun unieke talenten, ondersteund door de principes van Talentgericht Onderwijs volgens de theorie van Luc Dewulf (2023). We vinden het belangrijk dat leerlingen hun eigen talenten leren herkennen én benutten, waarbij we de positieve en sterke kanten van elke leerling benadrukken en inzetten in hun ontwikkeling. Daarnaast stimuleren we dat ze oog hebben voor de talenten van anderen. Door het zien van elkaars kwaliteiten ontstaat er ruimte voor waardering, samenwerking en wederzijds respect.

Samen leren en leven

Leerlingen weten wie er bij hen in de klas zitten, ze zien en accepteren verschillen en overeenkomsten. We zijn samen verantwoordelijk voor de sfeer op school. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen niet alleen ván elkaar leren, maar ook mét elkaar.

Omgaan met verschillen

Op onze school leren leerlingen dat iedereen anders is. Ze leren zich te verplaatsen in een ander en om verschillen tussen mensen te omarmen – altijd vanuit respect. Samenwerking, zelfreflectie en het omgaan met verschillen maken onderdeel uit van ons lesaanbod.

De rol van de leerkracht

Sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming zijn leerprocessen. Dit leerproces kunnen leerlingen niet zonder de juiste begeleiding doormaken. Het vraagt van ons als schoolteam dat we alle leerlingen écht zien en weten af te stemmen op hun sociaal-emotionele behoeften.