Het woord 'school' wordt vaak geassocieerd met 'lesgeven'. Hedendaagse kinderen en goed opgeleide leerkrachten stellen andere eisen aan hun dagelijkse werk. Het 'lesgeven' en 'lesontvangen' dekken niet meer de lading van eigentijds onderwijs. Natuurlijk geven we instructie, maar veel centraler staat het 'ontwikkelen' van kinderen tot wereldburgers die met alle geleerde houdingen en vaardigheden een stap in de maatschappij kunnen zetten. Juist de soft skills als communiceren, presenteren, creatief denken en samenwerken hebben of krijgen een belangrijke plaats bij ons.
Talentonderwijs is voor ons een centrale waarde. Elk kind heeft een eigen unieke verzameling van talenten, soms zelfs zonder te beseffen welke het zijn. Met de talentenkaarten helpen we onze leerlingen om gemakkelijk en snel te ontdekken welke talenten ze hebben, in welke omgeving elk talent helemaal tot uiting komt en hoe ze hun talenten kunnen laten groeien en juist gebruiken. Waar we willen werken aan competenties en talenten van leerlingen gaan we ook aan de slag met de competenties en de talenten van de leerkrachten. Als we het hebben over (zelf) reflectie en feedback door en voor kinderen doen we dat ook binnen ons team. Op onze school staan leerkrachten en leerlingen centraal.
Onze school is een Samenlevingsschool. We proberen door een pluriform aanbod op levensbeschouwend onderwijs een bijdrage te leveren aan een stuk Wereldburgerschap. We besteden ongeveer twee uur per week aan levensbeschouwend onderwijs. Naast het humanisme en het christelijke geloof behandelen we de andere wereldgodsdiensten: Hindoeïsme, Boeddhisme, het Jodendom en de Islam. Voor meer informatie over de vormgeving van levensbeschouwend onderwijs op onze school, kunt u kijken op de pagina Identiteit.
Voor wereldoriëntatie werken we met thema’s. Dit betekent dat we in alle groepen gedurende een periode werken aan één onderwerp. Bij de Op eiland 1-2 en 3-4 zijn de thema’s maatschappijgericht. Op de eilanden 5-6 en 7-8 zijn de thema’s gerelateerd aan de vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde, natuur & techniek, burgerschap en begrijpend lezen.