Missie en visie

Op onze school bieden we de kinderen (en hun ouders) de gelegenheid om elkaar te ontmoeten. Als groep verbinden we ons door samen vorm te geven aan onze school. We zijn een school waarin onze leerlingen zich voortdurend ontwikkelen. We werken vanuit de bovenstaande drie kernwaarden: ontmoeten, verbinden en ontwikkelen. 

Door te ontmoeten heb je oog voor elkaar en kom je tot een goede samenwerking. Verbinding is een basisbehoefte voor ons als mensen. Je gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Daarnaast kijken we bij ons op school hoe ieder kind zich kan ontwikkelen op sociaal en cognitief gebied door onder andere betekenisvol leren in een uitdagende omgeving. In de driehoek Kind-Ouder-School staat het kind centraal.
Door een omgeving te bieden waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen en kennis opdoen, willen we het beste bieden voor onze leerlingen. Ook leren wie je bent, hoe je je redt in de maatschappij en jouw talenten ontdekken en ontplooien staat bij ons centraal. Daarnaast geven we kinderen voldoende handvatten mee om stevig in hun schoenen te staan en goed voorbereid te zijn op wat komen gaat.

Hoe wij werken

Het woord 'school' wordt vaak geassocieerd met 'lesgeven'. Hedendaagse kinderen en goed opgeleide leerkrachten stellen andere eisen aan hun dagelijkse werk. Het 'lesgeven' en 'lesontvangen' dekken niet meer de lading van eigentijds onderwijs. Natuurlijk geven we instructie, maar veel centraler staat het 'ontwikkelen' van kinderen tot wereldburgers die met alle geleerde houdingen en vaardigheden een stap in de maatschappij kunnen zetten. Juist de soft skills als communiceren, presenteren, creatief denken en samenwerken hebben of krijgen een belangrijke plaats bij ons.

Talentonderwijs is voor ons een centrale waarde. Elk kind heeft een eigen unieke verzameling van talenten, soms zelfs zonder te beseffen welke het zijn. Met de talentenkaarten helpen we onze leerlingen om gemakkelijk en snel te ontdekken welke talenten ze hebben, in welke omgeving elk talent helemaal tot uiting komt en hoe ze hun talenten kunnen laten groeien en juist gebruiken. Waar we willen werken aan competenties en talenten van leerlingen gaan we ook aan de slag met de competenties en de talenten van de leerkrachten. Als we het hebben over (zelf) reflectie en feedback door en voor kinderen doen we dat ook binnen ons team. Op onze school staan leerkrachten en leerlingen centraal.

Onze school is een Samenlevingsschool. We proberen door een pluriform aanbod op levensbeschouwend onderwijs een bijdrage te leveren aan een stuk Wereldburgerschap. We besteden ongeveer twee uur per week aan levensbeschouwend onderwijs. Naast het humanisme en het christelijke geloof behandelen we de andere wereldgodsdiensten: Hindoeïsme, Boeddhisme, het Jodendom en de Islam. Voor meer informatie over de vormgeving van levensbeschouwend onderwijs op onze school, kunt u kijken op de pagina Identiteit.
Voor wereldoriëntatie werken we met thema’s. Dit betekent dat we in alle groepen gedurende een periode werken aan één onderwerp. Bij de kleuters en in de groepen 3 en 4 zijn de thema’s maatschappijgericht. In de groepen 5 t/m 8 zijn de thema’s gerelateerd aan de vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde, natuur & techniek, burgerschap en begrijpend lezen.