Samenlevingsschool

Samenwerkingsschool Meeroevers valt onder de  denominatie van Algemeen Bijzonder Onderwijs. Dit betekent dat wij geen religieuze grondslag hanteren, maar vanuit neutraliteit openstaan voor kinderen met uiteenlopende achtergronden. Onze identiteit is gebaseerd op respect, gelijkwaardigheid en het bieden van een neutrale leeromgeving waarin alle leerlingen zich thuis kunnen voelen. Dit maakt ons een samenlevingsschool en willen hiermee een voorbeeld zijn voor de toekomstige samenleving.

Identiteit

We bieden een pluriform aanbod in levensbeschouwelijk onderwijs, waarmee we bijdragen aan de ontwikkeling van wereldburgerschap. Daarbij besteden we aandacht aan het humanisme, het christendom, het hindoeïsme, het boeddhisme, het jodendom en de islam, zodat kinderen kennismaken met diverse overtuigingen en leren respectvol om te gaan met verschillen in de samenleving.

Leerlingen krijgen jaarlijks humanistische vormingslessen (HVO) en godsdienstige vormingslessen (GVO) aangeboden door vakdocenten van het Centrum voor Vormingsonderwijs. Daarnaast stelt de groepsleerkracht de methode "Kleur op School" wekelijks centraal, ter ondersteuning van ons levensbeschouwlijk onderwijs. 

Burgerschap

Onze school is een oefenplaats voor de burgerschap. Wij vormen een mini-samenleving: een ‘democratie in het klein’. Wij halen de echte wereld naar binnen door betekenisvol met thema’s aan de slag te gaan.  Ons team doet hun werk met passie en handelen vanuit liefde en respect. Naar elkaar en naar hun omgeving. 

Voor onze kinderen betekent dit dat iedereen een stem krijgt, participeert en verantwoordelijkheid neemt. Dat geldt dus voor zowel leerlingen als ouders en het team. Participatie, meedenken en meebeslissen, zorgt voor meer betrokkenheid, eigenwaarde en sociale cohesie. Het bevordert het gevoel dat je je eigen omgeving kan beïnvloeden (actief burgerschap). Leerlingen merken dat wat zij zeggen en doen verschil maakt. Onze leerlingenraad is hier een concreet voorbeeld van.

De lessen GVO en HVO

Meer over de GVO en HVO lessen door de vakleerkracht. 

GVO

De kern van Godsdienstig Vormingsonderwijs (GVO) is vaak een verhaal of thema uit de Joods/Christelijke traditie (ook andere levensbeschouwelijke tradities komen voorbij, vaak is er een overlap).Verhalen over mensen en hun alledaagse beslommeringen. Verhalen over dingen die mensen niet precies kunnen weten. Ze zetten je aan het denken, soms laten de verhalen je lachen, soms zou je er verdrietig of een beetje bang van worden.

Verhalen bieden kapstokken om met elkaar in gesprek te gaan over emoties, normen, waarden enz. In de les proberen de kinderen de verbinding te zoeken met hun eigen leven. De vaak al eeuwenoude verhalen laten iets beleven, iets ervaren. Het gaat nooit om de waarheidsvraag, maar om het vormende aspect.

Verder is een belangrijk item in de GVO lessen het leren over de herkomst en betekenis van de belangrijke feesten in ons land (kennis van bronnen en tradities). Bij de verwerking van de verhalen en thema's gebruiken we verschillende werkvormen: creatief, drama, beeld, (discussie) spel of een lied.

GVO is dus gericht op de vorming van de leerling, ze leren wie ze zijn, wat ze belangrijk vinden en hoe ze in het leven staan en niet onbelangrijk hoe ze kunnen samenleven met anderen met misschien een andere achtergrond.

HVO

De kern van Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO) is dat leerlingen op zoek gaan zijn eigen morele vorming en zijn eigen ideeën over het goede leven’. Er zijn 2 duidelijke doelen.

  1. Kinderen leren omgaan met zichzelf (gedachten, gevoelens, gedrag) en hun medemensen.
  2. Kinderen leren omgaan met de samenleving en de (natuurlijke) wereld om hun heen.

De lessen sluiten thematisch aan op de belevingswereld van leerlingen en starten met een prikkelend element zoals een verhaal of filmpje. Het onderwerp staat in relatie tot de eigen ik, de ander of de wereld. Door gezamenlijk te spreken, luisteren en onderzoeken, worden kinderen gestimuleerd hun persoonlijke ervaringen, gevoelens en waarderingen te delen. Zo komen onderliggende waarden naar boven en worden betekenissen samen besproken. Leerlingen vormen daarna een mening en leren verschillen en overeenkomsten herkennen. Elke les bevat een creatieve verwerkingsvorm zoals drama, debat of poëzie.

HVO is laten zien wat je denkt, wilt en voelt, maar ook luisteren naar wat een ander bedoelt.