De Intern Begeleider

De zorg van de leerlingen binnen onze school wordt gecoördineerd door twee Intern Begeleiders:

  • Jennie van Ringh voor groep 1 t/m 4 (j.vanringh@vcog.nl). 
  • Daniëlle Kroon voor groep 5 t/m 8 (d.kroon@vcog.nl). 

De intern begeleiders zijn op de hoogte van de extra zorg die bepaalde leerlingen krijgen en begeleiden waar nodig de leerkrachten. Ze onderhouden contacten met alle instanties en hulpverleners die betrokken zijn bij de zorg voor onze leerlingen. Om de ontwikkeling en vorderingen van de leerlingen goed te kunnen volgen werken we met een leerlingvolgsysteem.

Dyslexie

Op school hanteren wij het dyslexieprotocol, dit protocol wordt in werking gesteld bij leerlingen die hiervoor in aanmerking komen. Het uitvoeren van onderzoek en het stellen van een diagnose wordt door een externe organisatie uitgevoerd, waarbij ouders kunnen kiezen voor de gewenste zorgaanbieder. Ons eigen Expertise Centrum-VCOG kan hierin ook meedenken. De leerling krijgt een dyslexieverklaring en hierbij hoort vaak een pas die op de scholen gehanteerd wordt. In deze pas staat omschreven welke hulpmiddelen en aanpassingen de leerling gebruik van kan maken, passende bij het kind.  

Leerlingbespreking

De informatie die we verkrijgen via ons leerlingvolgsysteem komt aan de orde tijdens de leerling-besprekingen. Viermaal per jaar vindt er zo’n overleg plaats tussen de Intern Begeleider en de groepsleerkracht. De (leer)ontwikkeling wordt geëvalueerd en er worden nieuwe doelen gesteld voor de volgende periode. De aandacht gaat hierbij uit naar de ontwikkeling van individuele leerlingen maar ook naar de ontwikkelingen van de verschillende groepen. Soms worden leerlingen die zijn besproken tijdens de leerlingbespreking ingebracht in een vergadering met het hele eiland of zelfs het team.  

Extra maatregelen

Het meten van vorderingen, maar ook het volgen van onze leerlingen op sociaal emotioneel gebied, bieden ons de kans om vroegtijdig problemen te signaleren. In zo’n geval zoekt de leerkracht, i.s.m. de Intern Begeleider uit, welke (extra) hulpvraag een kind heeft en stelt indien nodig een plan op. De uitvoering hiervan vindt binnen de groep plaats (individueel of in kleine groepjes). Wanneer uw kind deze hulp krijgt ontvangt u hierover bericht. Leerlingen die wat meer aan kunnen krijgen binnen het taakwerk extra werk aangeboden.  

Meer- en hoogbegaafde leerlingen

Voor het onderwijs aan (hoog) begaafde leerlingen werken we samen met andere scholen binnen onze stichting. Gezamenlijk wisselen we expertise uit. We bieden zowel differentiatie binnen als buiten de groep aan. Zo wordt binnen de groep overbodige herhalings- en oefenstof overgeslagen, om tijd vrij te maken voor verrijkende activiteiten. Voor (hoog) begaafde leerlingen maken we voor differentiatie binnen de groep gebruik van het zogenaamde Levelwerk; een doorgaande leerlijn met pittige en gevarieerde leerstof. Voor jonge kinderen hebben we de slimme kleuterkist met uitdagende spelletjes en moeilijke opdrachten. De leerlingen worden begeleid bij het plannen van dit werk en er worden hogere eisen gesteld. De leerkracht en Intern Begeleider bepalen op basis van een aantal vragenlijsten en toets gegevens welke leerlingen hiervoor in aanmerking komen. Wanneer leerlingen onvoldoende uitdaging hebben aan het Levelwerk en dan is er ook een mogelijkheid voor hoogbegaafdheid onderwijs in de satellietgroep van onze collega-school Het Kompas in Lewenborg of Aquamarijn in Gravenburg. Het onderwijs in deze groep sluit aan bij de onderwijsbehoeften van hoogbegaafde kinderen om zich op eigen niveau, in eigen tempo, optimaal te kunnen ontwikkelen. Mochten wij het vermoeden hebben dat de satellietgroep een geschikte plek is voor uw kind, zullen we dit met u bespreken. Voor toelating tot de satellietgroep gelden toelatingscriteria.  

Passend onderwijs en extra ondersteuning

Passend onderwijs legt een zorgplicht bij scholen. Dat betekent dat zij er sinds 1 augustus 2014 voor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Daarvoor werken reguliere en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden. Ouders melden hun kind schriftelijk aan bij de school van hun keuze. Verwachten ze dat hun kind extra ondersteuning nodig heeft, dan geven ze dit meteen aan. Ook als ouders hun kind bij meerdere scholen hebben aangemeld, moeten ze dit bij de aanmelding aangeven. In dat geval krijgt de school van eerste voorkeur de zorgplicht. Dat betekent dat die school de taak heeft om het kind een passende onderwijsplek te bieden. Om ervoor te zorgen dat alle kinderen een passende plek krijgen, zijn we aangesloten bij Samenwerkingsverband 20.01. In dit samenwerkingsverband werken het regulier en speciaal onderwijs samen. De scholen in het samenwerkingsverband maken afspraken over onder andere de begeleiding en ondersteuning die alle scholen in de regio kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken met de gemeenten in de regio over de inzet en afstemming met (jeugd)zorg. De samenwerkingsverbanden ontvangen geld voor extra ondersteuning. Dit wordt verdeeld op basis van de afspraken die in het samenwerkingsverband zijn gemaakt over de scholen. Zo is meer maatwerk mogelijk en kan het geld zo veel mogelijk worden gebruikt voor ondersteuning op de reguliere school en in de klas. Uit de middelen betaalt het samenwerkingsverband ook het voortgezet speciaal onderwijs ((v)so) voor het aantal leerlingen dat vanuit samenwerkingsverband daar is ingeschreven. In het kader van de leerlingenzorg kunnen we binnen onze stichting een beroep doen op het Expertise Centrum van de VCOG. Dit team bestaat uit orthopedagogen die elk ook generalist zijn. Het Expertise Centrum kan met onze Intern Begeleider en leerkrachten meedenken over de begeleiding van de betreffende leerling. Het kan voorkomen dat de orthopedagoog vanuit het Expertise Centrum een observatie of verder onderzoek noodzakelijk acht om goed te kunnen bepalen welke hulp of zorg een leerling nodig heeft. Voor een dergelijk onderzoek is toestemming van de ouders nodig en de resultaten worden altijd met ouders besproken.  

Grenzen aan de zorg

We willen graag alle leerlingen een passende onderwijsplek bieden en werken daar met hulp van het Expertise Centrum en hulpverlenende instanties hard aan. Maar we zijn ook reëel. Soms kunnen we een leerling, in het belang van deze leerling of in het belang van de groep, geen passend onderwijs bieden. We hebben het dan over de grenzen aan onze zorg. Voor deze grenzen verwijzen we u naar ons School Ontwikkelings Profiel.  

Samenwerking met externe organisaties

Om iedere leerling de zorg te kunnen geven die hij of zij nodig heeft, werken wij samen met verschillende externe en deskundige organisaties.