Zorg op SWS Meeroevers
Als school hebben we de ambitie om onderwijs te verzorgen aan alle kinderen uit de omgeving. Veel leerkrachten op onze school hebben hun MASTER SEN opleiding na hun basisopleiding gevolgd. Iedereen zet zijn/haar expertise in als lid van een Leerteam (Zie Leerteams).
Op onze school hebben we een kinderfysiotherapeut en een logopedist die onder schooltijd kinderen en leerkrachten begeleiden. Leerkrachten en ouders krijgen hierbij adviezen voor zaken die ze in hun lespraktijk en thuis kunnen aanpassen voor een leerling met een speciale uitdaging.
We hebben ons onderwijs ingedeeld in drie niveaus: basis-, zorg- en plusleerlingen.
Onze basis leerlingen zijn leerlingen die standaard instructie volgen en verlengde instructie krijgen wanneer dit nodig is.
Leerlingen die meer zorg nodig hebben, krijgen standaard extra instructie, hulp in kleine groepjes in of buiten de klas en eventueel onderwijs op een eigen leerlijn wanneer het niet meer lukt om met de reguliere stof mee te komen.
Voor kinderen die vlotter door de lesstof gaan, compacten (verkorten)we de lesstof en werken we met Levelwerk(dit is een methode die verrijkende opdrachten biedt). Als dit aanbod onvoldoende blijkt, krijgen kinderen een op maat gemaakt leerstofaanbod dat aansluit bij de behoeften van het kind. Per leerling wordt gekeken wat nodig is.
Als het basisaanbod onvoldoende oplevert, gaan we over tot andere hulp. Er kan bijvoorbeeld besloten worden een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op te stellen. Dit doen we als leerlingen minimaal 1,5 jaar voor- of achterlopen op wat je zou mogen verwachten bij een bepaalde leeftijdsgroep. In dit document staat beschreven hoe we het lesaanbod aanpassen en wat we mogen verwachten van de ontwikkeling van deze leerling. Verwachtingen kunnen naar boven- en naar beneden bijgesteld worden.