Informatie groep 4

In groep 4 starten we weer met elkaar leren kennen: een nieuwe leerkracht en regelmatig ook nieuwe leerlingen. Ook maken we afspraken over hoe we met elkaar om willen gaan en hoe we willen gaan werken. Wat vinden we belangrijk komend schooljaar? Tot de herfstvakantie en de eerste twee weken na de kerstvakantie besteden we veel aandacht aan groepsvorming om tot een positieve en saamhorige groep te komen.

Nieuw in groep 4 is het gebruik van Snappet. Alle kinderen starten het schooljaar met een eigen Chromebook, in bruikleen, ze leren hiermee omgaan en zullen deze hun verdere schoolcarrière bij ons op school gebruiken. De vakken spelling, taal en rekenen worden hierop aangeboden. Een voordeel van dit digitale werken is de directe feedback. De kinderen zien direct of hun antwoord goed is of nog niet. Zo hebben zij zelf goed zicht op hun eigen vaardigheden en kunnen zij zichzelf gelijk verbeteren of begrijpen dat ze misschien nog wat extra uitleg of hulp kunnen gebruiken. Een ander voordeel is dat na het maken van de les er adaptieve opdrachten worden aangeboden. Was de les moeilijk, dan volgen er wat makkelijkere opdrachten. Was de les makkelijk, dan volgen er meer uitdagende opdrachten. Gaandeweg passen deze opdrachten ook weer aan in niveau. Voor wie de lessen sowieso al gemakkelijk zijn, kan er na compacten gelijk met de uitdagende opdrachten gestart worden en daarna gewerkt worden aan extra uitdagende opdrachten met Levelwerk.

Ook zijn er vakken waarbij de Chromebook geen centrale rol heeft. Te denken aan schrijven, hierbij staat het leren van de hoofdletters en het verfijnen van de fijne motoriek centraal. Ook is er aandacht voor stellen, het leren schrijven van een verhaal. Daarnaast werken we met Topondernemers. Hierbij gaan de leerlingen themagericht en vaak in groepjes (ook samen met de andere groep 4) aan de slag met aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en techniek. Daarnaast is er natuurlijk ook nog aandacht voor vakken als verkeer, muziek, handvaardigheid en krijgen de leerlingen bewegingsonderwijs van de vakleerkracht.

De cognitieve basis die in groep 3 gelegd is, wordt in dit leerjaar uitgebreid. Dit gaat eigenlijk best in grote stappen, zoveel mogelijk passend bij het individuele niveau. Zo leren de leerlingen bij taal en spelling kijken naar hun leerdoelen. Iedere 3 of 4 weken kunnen de kinderen door het maken van een toets en het inkleuren van de resultaten goed zien of ze een leerdoel al goed kunnen en uitdagende opdrachten nodig hebben of nog extra oefening en/of uitleg nodig hebben. Hier sluiten we het aanbod op aan. Voor het rekenen zijn we dit nog aan het ontwikkelen. Wel kunnen we het automatiseringsniveau goed zichtbaar maken met Bareka en kunnen de kinderen zelf bijpassende rekenspellen kiezen om aan hun eigen doel te werken met een maatje. Bij rekenen gaan de sommen in groep 4 tot 100, er wordt gestart met het aanleren van de tafels (keersommen) net als de deelsommen. Ook is er veel aandacht voor het ontleden van verhaaltjessommen, welke getallen en woorden zijn belangrijk. Voor spelling komen er nieuwe spellingscategorieën en regels bij, om de woorden foutloos te leren schrijven. Na het leren lezen in groep 3, is er in groep 4 naast veel leeskilometers maken meer aandacht voor het begrijpend lezen. Hiervoor gebruiken we Nieuwsbegrip.

De lessen worden vormgegeven door instructies of zelf ontdekken, door zelfstandige verwerking of door het samenwerken en de inzet van coöperatieve werkvormen. Dit zijn werkvormen waarin samenwerken met het schoudermaatje of het tafelgroepje centraal staat.